Πριν λίγες μέρες κάποιος αναγνώστης έκανε μια ερώτηση. Ο γνωστός ηθοποιός Elliot Gould είπε (αστειευόμενος) ότι νόμιζε πως MAFIA σημαίνει Mother and Father Italian Association» (Σύνδεσμος Ιταλών Πατεράδων και Μανάδων). Μήπως θα έπρεπε να θεωρήσουμε τη δήλωση του ηθοποιού προσβλητική; Ο Aldo Falivena, διευθυντής του Radio-Corriere, απάντησε: «Βεβαίως. Όχι όμως εξαιτίας του ηθοποιού, αλλά εξαιτίας της μαφίας».
Ουμπέρτο Έκο, "επιτρέπεται να σατιρίζουμε τους διαφορετικούς;"
άρθρο στο ιταλικό περιοδικό L' Espresso
Ο αρχηγός του κόμματος, που κινείται στις παρυφές της δημοκρατίας, ο ευειδής ακροδεξιούλης κάνει αγωγή στον Λάκη Λαζόπουλο ζητώντας 1,5 εκ. ευρώ και την προσωποκράτηση του! Ο λόγος είναι πως στην τελευταία εκπομπή «Όταν ο Λάκης δεν είναι εδώ» παρουσιαζόταν ο ακροδεξιούλης με το μύστακα του... Χίτλερ. Θα πείτε, μα τώρα είναι πρωτότυπο αυτό; Όχι βέβαια, το να φορέσεις το αντιπαθές μουστάκι του Χίτλερ σε ένα δημόσιο πρόσωπο έχει γίνει χιλιάδες φορές τόσο εδώ όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Δείτε το επίμαχο απόσπασμα από το «Όταν ο Λάκης δεν είναι εδώ».
Ενημέρωση: Zougla.gr, Ελεύθερος Τύπος
Έτσι, η αγωγή του Καρατζαφέρη εναντίον του Λαζόπουλου, μετατρέπει τον τελευταίο σε πολιτικό πρόσωπο, κάτι που μάλλον θα το δεχτεί με ευχαρίστηση ο δημοφιλής κωμικός. Μην ξεχνάμε πως η σάτιρα απευθύνεται σε αυτόν που ασκεί την εξουσία. Απευθύνεται στη μαζική βλακεία. Αλλά κυρίως στο κατεστημένο. Η σάτιρα δεν είναι για διασκέδαση και χαβαλέ, μαστιγώνει αλύπητα και το πύον που βγαίνει από τις πληγές της είναι η αλήθεια σερβιρισμένη κατάμουτρα. "Ο σατιριστής παραμορφώνει με πολλούς τρόπους: ελαχιστοποιεί τις καλές ιδιότητες κάποιου και μεγιστοποιεί τις κακές. Απομονώνει μοναδικές στιγμές ή συμβάντα και τα κάνει να φαίνονται κανόνας. Παραθέτει τη γνώμη μιας αυθεντίας που συμβαίνει να εξυπηρετεί την άποψή του. Αφαιρεί κάτι από τα συμφραζόμενά του." (Petro Norms, Moral or Other in Satire: A symposium Satire Newsletter, via e-lawyer).
Παραφράζοντας το απόσπασμα του Ουμπέρτο Έκο, θα λέγαμε ότι η συγκεκριμένη σάτιρα του ηθοποιού είναι προσβλητική εξαιτίας των εθνικιστικών κραυγών του αρχηγίσκου. Βρίσκει το στόχο της δηλώνοντας ότι ο βασιλιάς είναι γυμνός. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί πρέπει να προσβληθεί ο αρχηγίσκος μιας ομαδούλας σαλεμένων εθνικιστών, βασιλόφρονων και νεοναζί αφού όλοι αυτοί αποτελούν εκείνο το ιδιότυπο μείγμα μίσους, ρατσισμού και χουντολαγνείας που τροφοδοτούν το κόμμα του ΛΑ.Ο.Σ. "Δεν υπάρχει νόμος και τάξη" σκούζει συνέχεια ο Καρατζαφύρερ στο βίντεο, τι να σκεφτεί οποιοσδήποτε τηλεθεατής γι αυτό που βλέπει και ακούει εκτός από τη χαρά της μπότας και του ολοκληρωτισμού;
Αν τα χαζοχαρούμενα παιδάκια του ΛΑ.Ο.Σ. ονειρεύονται περασμένα μεγαλεία και δηλώνουν την πίστη τους στο DNA των Ελλήνων και τα μεγαλειώδη επιτεύγματά τους στον Σείριο, να μην ξεχνάνε πως η σάτιρα είναι επίσης ελληνική και θα στρέφεται εναντίον τους. Το να χλευάζεται κανείς μπροστά σε όλο τον κόσμο είναι κι αυτό μια διάκριση, που όμως δεν την χωνεύουν. Οι αρχαίοι Έλληνες διακωμωδούσαν ακόμα και τους ίδιους τους θεούς τους. Το κρεμμυδοειδές κεφάλι του Περικλή ήταν μόνιμος στόχος ειρωνείας που κατέκρινε τη συχνά μεγαλομανή πολιτική του, με τον ίδιο τρόπο που το μουστάκι του Χίτλερ είναι το κωμικό μέσο για να στηλιτευτεί ο φασισμός στην ελληνική πολιτική σκηνή. Αλλά, ο Περικλής δεν καταδίωξε ποτέ κανέναν από τους επικριτές του, όπως ο κωμωδιογράφος Κρατίνος, αλλά επέβαλλε για τρία χρόνια την απαγόρευση πραγματικών ονομάτων στις κωμωδίες. Ο θρύλος λέει πως εξαιτίας της φαρμακερής κριτικής του Εύπολις, ο Αλκιβιάδης τον πέταξε στη θάλασσα. Δεν χρειάζεται να πούμε και πολλά για τον Αριστοφάνη, ο μοναδικός που διασώθηκαν ολοκληρωμένα έργα του μέχρι σήμερα.
Ο "δημοκράτης" Καρατζαφέρης, εκτός από την προσωποκράτηση για την οποία ο Άρειος Πάγος έχει κρίνει στο παρελθόν πως είναι αντισυνταγματική, ζητά ως αποζημίωση το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 1.500.000 ευρώ. Να πούμε ότι υπάρχει δικαστικό προηγούμενο αθώωσης για σατιρικές εκπομπές, όπως διαβάζουμε στον e-lawyer.
Ο σχολιασμός αυτός δε είναι ενίοτε δριμύς και εκτείνεται και σε πρόσωπα που βρίσκονται στην κορυφή της πολιτειακής πυραμίδας ως είναι ο εκάστοτε πρωθυπουργός της χώρας, οι υπουργοί και έτερα πρόσωπα της δημόσιας ζωής. Καθίσταται εναργές στον εκάστοτε τηλεθεατή ότι οι αναφορές που γίνονται σε αυτήν εμπεριέχουν σατιρικό χαρακτήρα, παρωδούν στιγμές και πρόσωπα της εκάστοτε επικαιρότητας με το χρωστήρα του δημιουργού αυτής και των συνεργατών του. Επομένως οι χαρακτηρισμοί που απεδόθησαν στον ενάγοντα δεν είναι υβριστικοί, διότι εντάσσονται στον, κατά τα ανωτέρω εκτεθέντα, σατιρικό σχολιασμό της επικαιρότητος της οποία πρωταγωνιστής υπήρξε αυτός (ο ενάγων).
Είναι λοιπόν πολύ πιθανό να χάσει τη δίκη ο Καρατζαφέρης αλλά όχι μόνο αυτό καθώς υπάρχει και μια άλλη δικαστική νέμεσσις: ο χαμένος πληρώνει τα δικαστικά έξοδα στο 3% περίπου από την αίτηση αποζημίωσης, που στην συγκεκριμένη περίπτωση ανέρχονται στα 45.000 ευρώ.
Μπορεί να μην συμφωνούν όλοι με τη σάτιρα του Λαζόπουλου αλλά είναι μικροψυχία να σκεφτεί κανείς ότι καλά θα του κάνουν. Γιατί στη θέση του μπορεί να είσαστε κι εσείς επειδή είπατε ένα αστείο για κάποιον που δεν χωνεύετε. Και δεν μπορούμε να αποφύγουμε τους συνειρμούς για την παρόμοια διαμάχη μεταξύ Νταλάρα - Πανούση. Όλοι ξέρουμε ποιός βγήκε ηθικά κερδισμένος.
Εμπρός σατιριστές, αδειάστε τις τσέπες του Καρατζαφύρερ!
_____________________
Πάντως Γιώργη, εκτός όλων των άλλων και ωραίων που έχεις πεί ως τώρα, λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι είσαι ο πρώτος αρχηγός κόμματος που ζητάει να μπει στη φυλακή ένας καλλιτέχνης επειδή σε σατίρισε,
_____________________
Πάντως Γιώργη, εκτός όλων των άλλων και ωραίων που έχεις πεί ως τώρα, λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι είσαι ο πρώτος αρχηγός κόμματος που ζητάει να μπει στη φυλακή ένας καλλιτέχνης επειδή σε σατίρισε,
ε τότε ΝΑΙ σου πάει χάρμα το μουστακάκι!
ΥΓ. Και (ξανα)διαβάστε το Όνομα του Ρόδου του Ουμπέρτο Έκο. Ο φρικώδης χαρακτήρας του τυφλού Χόρχε, που μισεί το γέλιο και την κωμωδία, θυμίζει σε πολλά τις λογοκριτικές προσπάθειες των ημερών μας. Δείτε επίσης και την ταινία του Κουστουρίτσα "ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλειές", όποως επίσης παρεμφερές θέμα έχει και το "Αστείο" του Μίλαν Κούντερα.
Διαβάστε επίσης και το Λίφτινγκ της ελληνικής ακροδεξιάς Α & B του Ιού, όπου αναλύεται πολύ εύστοχα η τακτική του ξεπλύματος του βρώμικου προφίλ.
Διαβάστε επίσης και το Λίφτινγκ της ελληνικής ακροδεξιάς Α & B του Ιού, όπου αναλύεται πολύ εύστοχα η τακτική του ξεπλύματος του βρώμικου προφίλ.
.
_____________________________
Παλιά σχόλια (137)