Ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης απάντησε και πάλι δημόσια μέσα από τις εκπομπές του στο ΤηλεΆστυ και στο BlueSky ("Ελλήνων Έγερσις" και "Ελληνική Αγωγή" αντίστοιχα) στο τελευταίο μας δημοσίευμα με τίτλο "Η απάντηση του ΆδωνΗ στο JUNGLE-Report για το θέμα του Ισοκράτη".
Στο σημείο αυτό, οφείλω με ειλικρίνεια να πω, πως, ανεξαρτήτως του περιεχομένου των απαντήσεων, τιμάει ιδιαίτερα τον κ. Γεωργιάδη που απαντάει στην κριτική απλών πολιτών. Πάνω σε αυτό ειδικά του βγάζω προσωπικά το καπέλο και μακάρι να ακολουθήσουν το παράδειγμα του και άλλοι πολιτικοί, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν μόνο ωφέλιμο και για τους μεν και για τους δε.
Στο βίντεο ακολουθούν και οι δύο απαντήσεις του, στο ΤηλεΆστυ και στο BlueSky:
*********************************
Προτού ξεκινήσω με την κυρίως απάντηση στα λεγόμενα του κ. Γεωργιάδη, θα αναφερθώ πρώτα σε ορισμένα πράγματα που ειπώθηκαν στις εκπομπές του, τα οποία είναι μεν άσχετα με το θέμα μας, αλλά θεωρώ πως πρέπει να απαντηθούν.
1ον, για το θέμα της προσκλήσεως-προκλήσεως να παραβρεθώ στην εκπομπή σας.
Θεωρώ πως θα είναι ανούσια αυτή η συνάντηση για τον απλούστατο λόγο ότι η τηλεόραση προσφέρεται μόνο για εντυπώσεις και όχι για σοβαρή επιστημονική μελέτη και αντιπαράθεση.
Γιατί το χρονικό διάστημα της 1 ώρας στην εκπομπή σας δε φτάνει ούτε καν για να ψάξει κανείς με την ησυχία του στην Ελληνική Γραμματεία ώστε να βρεί τις πηγές του και να τις αντιπαραθέσει.
Η σοβαρή αντιπαράθεση, χωρίς φωνές και κοκορομαχίες, σε τέτοιου είδους θέματα, γίνεται μόνον δια μέσου του ψύχραιμου συγκροτημένου γραπτού λόγου και μετά ωρίμου πάντα σκέψεως.
Γι αυτό κ. Γεωργιάδη, λαμβάνοντας υπόψιν και το σοφό "vox audita perit, littera scripta manet"*, αν ο σκοπός σας είναι η ουσία, τότε θα ήταν πιο λογικό αν αποδεχόσασταν τη δική μου δημόσια πρόσκληση (άνευ προκλήσεως) να έρθετε στα σχόλιά μας (είναι 24ώρες ανοιχτά) και να συζητήσουμε οτιδήποτε θέλετε.
*η φωνή χάνεται, τα γραπτά μένουν
2ον, "..γιατί εγώ σε αντίθεση με σας, δε φοβάμαι την άλλη άποψη" (στο λεπτό 1:06).
Δεν μπορώ να καταλάβω κ. Γεωργιάδη από που συμπεράνατε ότι εμείς φοβόμαστε την άλλη άποψη. Όπως όλο το σύμπαν μπορεί να διαπιστώσει, ως τώρα έχουμε παρουσιάσει αυτούσιες όλες τις απαντήσεις σας από τις εκπομπές σας. Οπότε υποθέτω πως μάλλον με άλλους θα μας μπερδέψατε.
3ον, περί πολιτικού συμφέροντος δικού μας (! ποιοί είμαστε όλοι εμείς;) να βάλουμε πράγματα στο στόμα του Ισοκράτη που ουδέποτε είπε.
Δε ξέρω που μας έχετε κατατάξει κ. Γεωργιάδη, αλλά όπως πολύ εύκολα μπορεί να αποδειχθεί, ως τώρα δεν έχουμε βάλει τίποτα στο στόμα του Ισοκράτη που να μην ίσχυε.
Εν αντιθέσει με κάποιους άλλους, παραθέτουμε αυτούσια τα λόγια του αρχαίου ρήτορα.
Αξιοσημείωτο δε, είναι το δίπολο που καλλιεργείτε: "Εμείς ακροαριστεροί, ο Ισοκράτης εθνικιστής."
Κάτι τέτοια βλέπουμε κι ακούμε, και φωνάζουμε για παραχάραξη και ιδεολογικό χρωματισμό. Το κατά πόσο ήταν εθνικιστής ο Ισοκράτης, αυτό είναι μια άλλη μεγάλη κουβέντα, η οποία θα ξεστρατίσει την κουβέντα μας. Θα επισημάνουμε μόνο ότι η έννοια του «εθνικισμού» είναι τόσο πρόσφατη, ώστε δικαιολογημένα οι ιστορικοί να κατηγορούν όσους βαφτίζουν τους αρχαίους εθνικιστές, κομμουνιστές κλπ., ότι πέφτουν σε σε αναχρονισμούς.
(θα αναφερθούμε και στο κυρίως άρθρο πάνω σε αυτό)
4ον, περί ετεροπροσδιορισμών, τύπου "αντιεξουσιαστές", "ανήκετε στην άκρα αριστερά" κτλ.
Εδώ κ. Γεωργιάδη, σαν βουλευτής που είστε, θεωρώ αναγκαίο να σας δώσω μια καλοπροαίρετη συμβουλή.
Είναι, αν μη τι άλλο, σχεδόν αδύνατον ένα πολιτικό ον να αποφεύγει τους χαρακτηρισμούς. Από την άλλη δε, εις το όνομα της διατήρησης της σοβαρότητας, της υπολήψεως και της αξιοπιστίας, είναι αναγκαίο οι χαρακτηρισμοί αυτοί να τεκμηριώνονται επαρκώς. Ειδάλλως, το λογικό επακόλουθο είναι να ακολουθήσουν και από την άλλη πλευρά δικαιολογημένοι χαρακτηρισμοί, όπως φερ' ειπείν: "συκοφάντης", "γκαιμπελίσκος" κ.ο.κ.
Η άλλη πλευρά όμως, στην προκειμένη περίπτωση, δε θα το κάνει αυτό διότι θεωρεί πιο ωφέλιμο να κρατήσει το επίπεδο υψηλά.
5ον, περί θολοκουλτούρας και θολοκουλτουριάρηδων.
Εδώ κ. Γεωργιάδη θα έκανα μια επιπόλαια ένσταση επάνω σ' αυτό. Και λέω επιπόλαια, γιατί δε γνωρίζω ποιές ακριβώς προϋποθέσεις πρέπει να πληρούνται από κάποιον για να "στολιστεί" με τον χαρακτηρισμό θολοκουλτουριάρης. Πράγμα δηλαδή που συνέβη σε εμένα από εσάς.
Από την άλλη όμως, λαμβάνοντας υπόψιν τα συνθετικά του χαρακτηρισμού αυτού, σκέφτομαι πως αυτός θα ταίριαζε περισσότερο σε εκδότες περιοδικών που τα εξώφυλλά τους κοσμούνται με τίτλους όπως "Αρχαίοι Σπαρτιάτες στη Χιλή" ή "Αρχαίες ελληνικές συσκευές αντιβαρύτητος" κτλ.
Αυτό κι αν είναι θολή κουλτούρα, δε συμφωνείτε;
*********************************
Πάμε τώρα στο θέμα μας.
Η συγκεκριμένη απάντηση, μολονότι είναι σε γενικές γραμμές σωστή, όχι μόνο δεν αντικρούει την κατηγορία που του προσάπτουμε, αλλά φέρνει σε ακόμα δυσχερέστερη θέση τον κ. Γεωργιάδη.
Διότι εδώ ο κος Γεωργιάδης σχετικοποιεί τις απόψεις περί αυτοχθονίας των αρχαίων (όπου ο καθένας έλεγε εμείς είμαστε και οι άλλοι δεν είναι), υπονομεύοντας έτσι την αρχική του θέση στο πρώτο βίντεο, από το οποίο ξεκινήσαμε.
Συγκρίνετε την μία άποψη με την άλλη. Ξεκίνησε ο κος Γεωργιάδης με μία μελέτη γενετικής, η οποία αποδεικνύει (;) τη βιολογική μας συγγένεια με τους αρχαίους. Για να ενισχύσει τη θέση αυτή, βάζει τον Ισοκράτη να λέει τάχα πως όλοι οι Έλληνες είναι αυτόχθονες στο γεωγραφικό χώρο που λέγεται Ελλάδα. Ο λόγος αυτής της αναφοράς ήταν προφανής. Ήθελε να μας πει ότι η άποψη του Ισοκράτη επαληθεύεται τελικά από τη σύγχρονη επιστήμη. Το παραδέχεται άλλωστε κι ο ίδιος, λίγο αργότερα .
Αποδείξαμε με όλα τα αναγκαία στοιχεία ότι κάτι τέτοιο είναι λάθος, και μάλιστα καθόλου αθώο. Θέλοντας να αντικρούσει την κατηγορία μας, τα γυρίζει όλα τούμπα. Πρώτον, βάζει τον Ισοκράτη τώρα σαν Αθηναίο να λέει ότι μιλούσε για αυτοχθονία μόνο για τους Αθηναίους (άρα εμμέσως μας δίνει δίκαιο). Δεύτερον, ότι αυτή ήταν πάγια τακτική των αρχαίων, να διεκδικεί ο καθένας τον τίτλο της αυτοχθονίας μόνο για τη δική του πόλη.
Τι σημαίνει αυτό; Δυστυχώς για τον κ. Άδωνη: παραδοχή ότι οι αρχαίες μαρτυρίες είναι αναξιόπιστες. Διότι είναι λογικά αδύνατο να παραδέχεται η κάθε πόλη ότι από όλους τους Έλληνες μόνο οι κάτοικοί της είναι αυτόχθονες, και ταυτόχρονα να έχουν όλοι δίκαιο. Ή μόνο ένας θα έχει δίκαιο, ή κανένας.
Ειδικά τον Ισοκράτη τον εμφανίζει εντελώς αναξιόπιστο και καιροσκόπο, όταν τη μια προτάσσει την καταγωγή των Αθηναίων, μετά των Σπαρτιατών, μετά των Μακεδόνων.
Όπως μας λέει ο ίδιος ο κος Άδωνης, αυτό που κάνει ο Ισοκράτης, να βγάζει αυτόχθονες μόνο τους Αθηναίους, «είναι το αυτονόητο που θα έπρεπε να κάνει στον Πανηγυρικό του». Ποιο «αυτονόητο θα έπρεπε να κάνει»; Μα φυσικά, το πολιτικά αυτονόητο. Να υποστηρίξει την αυτοχθονία, για πολιτικές σκοπιμότητες.
Με λίγα λόγια εδώ ο κος Άδωνης, ίσως χωρίς να το συνειδητοποιεί,
Πρώτον: μας δίνει δίκαιο όταν φωνάζαμε ότι ο Ισοκράτης δεν μιλάει στον Πανηγυρικό για Έλληνες, αλλά για Αθηναίους. Και..
Δεύτερον: παραδέχεται ότι η θέση αυτή του Ισοκράτη είναι αναξιόπιστη: δεν είναι προϊόν επιστημονικής έρευνας και αναγκαία αληθής, αλλά υπαγορεύεται από συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες.
Παρακολουθείστε ξανά το επίμαχο βίντεο του Άδωνη, αυτό από το οποίο ξεκίνησε η όλη αντιπαράθεση, και πείτε μας: βλέπετε να υπονοεί εκεί ο κος Άδωνης κάτι από τα παραπάνω;
Τα ίδια επιχειρήματα επαναλαμβάνει και στην εκπομπή του, στο BlueSky. Εκεί μάλιστα «ρευστοποιεί» τις έννοιες της αυτοχθονίας και της ελληνικής καταγωγής, κάνοντάς τες σχεδόν συνώνυμες, με την αυτοχθονία να εκφράζει απλώς ένα είδος «αρχαιότητας». Τούτο, όπως είχαμε πει και στο προηγούμενο άρθρο, είναι λάθος. Η έννοια της αυτοχθονίας είναι πολύ συγκεκριμένη, και εντελώς άσχετη με την έννοια της φυλετικής συγγένειας.
Το επόμενο επιχείρημα του Άδωνη, για να υποστηρίξει τη θέση του, μας λέει:
Σε γενικές γραμμές, αυτό που θέλει να πει είναι: Ναι μεν οι Αθηναίοι π.χ. είναι αυτόχθονες στην Αθήνα και οι Σπαρτιάτες επήλυδες στη Σπάρτη, αλλά στην τελική όλοι οι Έλληνες είναι αυτόχθονες στο γεωγραφικό χώρο που ονομάζεται Ελλάδα, κι απλά κινούνταν εντός του χώρου αυτού. Κι ότι οι αρχαίοι δεν διασώζουν έστω και ως κατηγορία το ότι ήρθαν από κάπου αλλού.
Το επιχείρημα αυτό δεν έχει καμία σχέση με την δική μας κατηγορία, που όπως είδαμε (κι έχουμε βαρεθεί να επαναλαμβάνουμε) ήταν πάρα πολύ συγκεκριμένη. Μιας και το ’φερε όμως η κουβέντα, θα απαντήσουμε.
Στην ερώτηση:
«Διασώζουν οι αρχαίοι Έλληνες κάτι, έστω και ως κατηγορία, ότι ήρθαν από το Βορρά ή από κάπου αλλού;»
Οι αδερφοί Γεωργιάδη απαντάνε: ΟΧΙ.
Εμείς πάλι απαντάμε: ΝΑΙ.
Αν και πράγματι σαν γενική εικόνα οι Έλληνες διακήρυτταν την αυτοχθονία τους (κυρίως ο καθένας για τον τόπο του, όπως είδαμε), σώζονται μαρτυρίες αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων που υποστηρίζουν, ή αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο, ορισμένα ελληνικά φύλα να κατάγονται από περιοχές εκτός Ελλάδος. Ας πάρουμε την περίπτωση καταγωγής από την Αίγυπτο.
Ο Ηρόδοτος για παράδειγμα, λέει:
«Αυτά λένε, μόνοι απ’ όλους τους άλλους Έλληνες, οι Λακεδαιμόνιοι. Τώρα θα αναφέρω τι λένε όλοι οι άλλοι Έλληνες. Σωστά οι Έλληνες αριθμούν τους βασιλιάδες των Δωριέων έως τον Περσέα, γιο της Δανάης, εκτός βέβαια από τον πατέρα του θεό, και τους θεωρούν Έλληνες. Από την εποχή εκείνη τους θεωρούσαν Έλληνες. Ανάφερα την γενεαλογία έως τον Περσέα, χωρίς να προχωρήσω στα πιο παλιά, για τον εξής λόγο: δεν αναφέρεται κανένα όνομα θνητού πατέρα του Περσέα, όπως για τον Ηρακλή αναφέρεται ο Αμφιτρύων. Λέγοντας έως τον Περσέα, νομίζω πως μιλώ σωστά. Αν προχωρήσει κανείς τώρα προς τα πάνω, στην γενεαλογία της Δανάης, κόρης του Ακρισίου, θα φανεί ότι οι ηγεμόνες των Δωριέων ήσαν Αιγύπτιοι από καταγωγή»Στην παράγραφο 54 ο Ηρόδοτος παραθέτει την εκδοχή ο Περσέας να είναι Ασσύριος, αλλά επειδή αυτή η εκδοχή είναι των Περσών, δεν πιάνεται.
(ΣΤ, 53, μετάφραση Α. Βλάχου).
Στην παράγραφο όμως 55 ο Ηρόδοτος επανέρχεται:
«Αυτά για τις γενεαλογίες. Το ότι οι βασιλείς της Σπάρτης ήσαν αιγυπτιακής καταγωγής και το πώς πήραν την βασιλεία των Δωριέων, αυτά τα έχουν πει άλλοι και αυτά θα τα αφήσουμε. Εγώ θα περιοριστώ σ’ εκείνα που άλλοι δεν έχουν αναφέρει» (ΣΤ, 55, μετάφραση Α. Βλάχου).Τη σχέση ελληνικών φύλων με τα αιγυπτιακά, μας την παραδίδει και η ελληνική μυθολογία. Ενδιαφέρουσα είναι η καταγωγή του Δαναού, βασιλιά του Άργους. Σύμφωνα με την μυθολογία, ο Ποσειδώνας, και η Λιβύη, η κόρη του Νείλου, κάνανε τον Αγήνωρα και το Βήλο. Ο Αγήνωρας τράβηξε κατά Φοινίκη μεριά. Ο Βήλος, που έμεινε στην Αίγυπτο, παντρεύτηκε την Αγχινόη ή Αγχιρρόη, επίσης κόρη του Νείλου, η οποία έκανε δίδυμους γιους, τον Αίγυπτο και τον Δαναό. Οι δύο αυτοί γιοι παντρεύτηκαν επίσης κόρες του Νείλου [μα ποιος ήταν αυτός ο Νείλος πια, η θεία από το Σικάγο;], και κατά μία εκδοχή κάναν από 50 παιδιά ο καθένας (γιους ο πρώτος, κόρες ο δεύτερος, τις Δαναΐδες).
Την μαρτυρία για την καταγωγή του Δαναού την βρίσκουμε στον Απολλόδωρο (2, 12 κ.ε.):
«Βήλος δ’ υπομείνας εν Αιγύπτω βασιλεύει μεν Αιγύπτου, γαμεί δ’ Αγχινόην την Νείλου θυγατέρα, και αυτώ γίνονται παίδες δίδυμοι, Αίγυπτος και Δαναός, ως δε φησιν Ευριπίδης, και Κηφεύς και Φινεύς προσέτι».Την άφιξη του Δαναού από την Αίγυπτο μαρτυρά και ο Παυσανίας (2,16):
Για κάποιον που θέλει να διαβάσει ολοκληρωμένο αυτόν τον όμορφο μύθο, μπορεί να ανοίξει το βιβλίο Ελληνική Μυθολογία, τόμος 3 (επιμέλεια Κακριδή), στις σελίδες 172-6.
«Δαναός δ’ απ’ Αιγύπτου πλεύσας επί Γελάνορα τον Σθενέλα τους απογόνους του Αγήνορος βασιλείας έπαυσεν».
Εκεί, αναλύοντάς τον, γράφει:
«Ο μύθος για κοινή καταγωγή των Αργείων με τους Αιγυπτίους είναι πλασμένος από τους Δωριείς της Ρόδου, που είχαν αναπτύξει πολλαπλές σχέσεις στα αφρικανικά παράλια, και δεν βαραίνει περισσότερο από το μύθο που λέει ότι οι Αργείοι και οι Πέρσες έχουν κοινό πρόγονο τον Περσέα. […] Η ιστορική πορεία των Δωριέων είναι ακριβώς αντίστροφη από τη μυθική εκδοχή: όχι Λιβύη-Ρόδος-Άργος, αλλά Άργος-Ρόδος-Λιβύη» (σελ. 174).Να λοιπόν που, σε αντίθεση με τη γνώμη των αδερφών Γεωργιάδη, υπήρχαν Έλληνες που υποστήριζαν την αιγυπτιακή καταγωγή κάποιων ελληνικών φύλων, κι ας το διαψεύδει αυτό η σύγχρονη έρευνα.
Επιπλέον, ο Στράβων διασώζει μια μαρτυρία του Εκαταίου του Μιλήσιου, ότι η Πελοπόννησος και σχεδόν όλη η Ελλάδα κατοικούνταν παλιά από βαρβάρους. Ότι ο Πέλοπας ήρθε από τη Φρυγία με το λαό του, κι ο Δαναός από την Αίγυπτο. Κι αναφέρει πλήθος βαρβαρικών φυλών στον ελλαδικό χώρο, κι υποστηρίζει την άποψή του από τα σωσμένα βαρβαρικά ονόματα:
«Εκαταίος μεν ουν ο Μιλήσιος περί της Πελοποννήσου φησίν διότι προ των Ελλήνων ώκησαν αυτήν βάρβαροι. Σχεδόν δε τι και η σύμπασα Ελλάς κατοικία βαρβάρων υπήρξε το παλαιόν, απ’ αυτών λογιζομένοις των μηνμονευομένων, Πέλοπος μεν εκ της Φρυγίας επαγαγομένου λαόν εις την απ’ αυτού κληθείσαν Πελοπόννησον, Δαναού δ’ εξ Αιγύπτου, Δρυόπων τε και Καυκώνων και Πελασγών και Λελέγων και άλλων τοιούτων κατανειμαμένων τα εντός Ισθμού. Και τα εκτός δε. Την μεν Αττικήν οι μετά Ευμόλπου Θράκες έσχον, της δ’ Φωκίδος την Δαυλίδα Τηρεύς, την δ’ Καδμείαν οι μετά του Κάδμου Φοίνικες, αυτήν δ’ την Βοιωτίαν Άονες και Τέμμικες και Υάντες. Και από των ονομάτων δ’ ενίων το βάρβαρον εμφαίνεται, Κέκροψ και Κόδρος και Άικλος και Κόθος και Δρύμας και Κρίνακος» (Στράβων, 7,7,1,10-25).Ανάλογες μαρτυρίες μπορούμε να βρούμε και σε άλλες πηγές, αλλά δυστυχώς ούτε το χρόνο έχουμε για κάτι τέτοιο, ούτε είναι άλλωστε αυτό το θέμα μας.
Πάντως κ. Γεωργιάδη, φαίνεται πως δεν μελετήσατε επαρκώς τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς -όσο θα οφείλατε τουλάχιστον σαν ιστορικός που είστε. Ειδικά τον Ηρόδοτο θα έπρεπε να τον ξέρετε νεράκι.
Εγώ πάντως, λόγω της ιδιότητας του θετικού επιστήμονα, δεν έχω την αρμοδιότητα να σας βάλω χαμηλό βαθμό.
Πάμε παρακάτω.
Καταγράφουμε επακριβώς τα λόγια του κ. Γεωργιάδη:
«Ο Ισοκράτης λέει ότι εμείς οι Αθηναίοι είμαστε αυτόχθονες. Μάλιστα. Ταυτόχρονα ο Ισοκράτης λέει, η Πανελλήνιος ιδέα, ότι όλοι εμείς οι Έλληνες που είμεθα κοινής καταγωγής, πρέπει να ενωθούμε για να κυβερνήσουμε τους βαρβάρους. Μάλιστα. Άρα εφόσον εμείς οι Αθηναίοι είμαστε κοινής καταγωγής, και όλοι εμείς οι Έλληνες είμαστε κοινής καταγωγής, τι είναι κι οι υπόλοιποι Έλληνες, δευτερευόντως, λιγότερο απ’ ότι εμείς οι Αθηναίοι, αλλά ως κοινής καταγωγής το ίδιο με μας; Απλά μαθηματικά» [!!!!!]
Παρατηρείστε το αστήρικτο του συλλογισμού, το οποίο είναι υποτίθεται απλά μαθηματικά (άμα δεν το δεις γραπτό, δεν καταλαβαίνεις τι είπε, παρά μόνο ίσως πιωμένος):
- Οι Αθηναίοι είναι αυτόχθονες.
- Όλοι οι Έλληνες είναι κοινής καταγωγής.
Αυτός ακριβώς είναι ο συλλογισμός του. Τι θα πρέπει να απαντήσουμε εμείς; Βασισμένοι στις προτάσεις 1 και 2, η μόνη δυνατή απάντηση είναι τούτη: Οι άλλοι Έλληνες είναι δευτερευόντως / λιγότερο αυτόχθονες.
Σαν να λέμε δηλαδή δευτερευόντως / λιγότερο έγκυος. Μια τρύπα στο νερό! Διότι ή είσαι αυτόχθων, ή δεν είσαι. Τρίτο δεν χωρεί. Απλά μαθηματικά!
Επιπλέον, θα θέλαμε να θίξουμε την παρακάτω δήλωση, σχετική με την ιδεολογία του Ισοκράτη:
Αυτά ακούμε και μας σηκώνεται η τρίχα. Όχι ότι εδώ ο κος Άδωνης ψεύδεται. Αλλά για ποιο λόγο του ’ρθε να αναφέρει το θέμα της σημαίας με τους Αλβανούς μαθητές; Μήπως για να δικαιολογήσει την απορριπτική στάση του κόμματός του, και να μας πει ότι κι ο Ισοκράτης τα ίδια θα έκανε;
Διότι εδώ τίθεται ένα ζήτημα ηθικής. Έστω ότι ο Ισοκράτης πίστευε αυτά που μας λέει ο κος Άδωνης. Εμείς τι πρέπει να κάνουμε; Να τα δεχτούμε, ή να τα απορρίψουμε;
Κι ένα άλλο ερώτημα: είναι δυνατόν οι τότε πολιτικές του πεποιθήσεις, με τα δεδομένα της εποχής, να μπορούν να υιοθετηθούν άκριτα από μας σήμερα; Να πάμε δηλαδή να υποδουλώσουμε τους «βαρβάρους», επειδή έτσι πρόσταζε πριν από δυόμιση χιλιάδες χρόνια ο αρχαίος;
Μέσα από αυτή την αντιπαράθεση ελπίζουμε να εμπεδωθεί η πεποίθησή μας ότι ο Ισοκράτης, κι αρχαίοι γενικά, δεν ανήκουν σε κανέναν. Ή μάλλον, ανήκουν σε όλους. Για να γίνουν όμως κτήμα μας, θα πρέπει να προσέξουμε τι λένε. Όχι τι θα θέλαμε να λένε. Κι αν προσπαθήσουμε να τους κρεμάσουμε ταμπέλες, το πιο πιθανό είναι να παραπλανηθούμε.
Συνεχίζουμε με το κλείσιμο αυτού του θέματος -εκτός και αν προκύψουν τυχούσες ενστάσεις.
Βασικά, η απάντηση μας στα νέα λεγόμενα του κ. Γεωργιάδη θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μόνο ότι θα διαβάσετε από εδώ και κάτω. Και αυτό, διότι εδώ ακριβώς είναι που εστιάζεται και η όλη μας αντιπαράθεση. Όμως θα ήταν αγένεια να αγνοήσουμε όλο αυτό το χρόνο που αφιέρωσε για μας στις εκπομπές του και γι αυτό προέκυψαν και τα προηγούμενα.
Συνοψίζουμε την αλλαγή στάσης του κ. Γεωργιάδη από την αρχή, κι ο καθένας ας βγάλει τα συμπεράσματά του.
Αρχικά, τον τσακώσαμε να λέει ότι ο Ισοκράτης τάχα είπε ότι «όλοι οι Έλληνες είναι αυτόχθονες». Κι αυτό έχει σημασία να ιδωθεί στο ευρύτερο πλαίσιο που το είπε, δηλαδή ως μια φράση του αρχαίου που επιβεβαιώνεται από τη σύγχρονη έρευνα.
Ιδού η απόδειξις:
Στην πρώτη απάντηση που μας έδωσε, εμμένει στην αρχική του θέση, ερμηνεύοντάς την ως εξής: «Τι είμαστε εμείς οι Αθηναίοι που ’μαστε το ίδιο μ’ όλους τους άλλους; Είμαστε αυτόχθονες. Ποια είναι η διαφορά από τους άλλους; Εμείς είμαστε πιο αρχαίοι ακόμα».
Ιδού η απόδειξις:
Στη δεύτερη απάντηση που μας έδωσε, παραδέχτηκε ότι ο Ισοκράτης στον Πανηγυρικό αναφέρεται αποκλειστικά στους Αθηναίους ("..των Αθηναίων ΜΟΝΟΝ"), αλλά δεν έχει σημασία, γιατί μετά τα ίδια έλεγε και για τους Σπαρτιάτες και για τους Μακεδόνες. Δηλαδή, και δίκαιο μας έδωσε, και τον «άδειασε» κανονικά.
Ιδού η απόδειξις:
Το "αλλά" μετά δεν υπάρχει κ. Γεωργιάδη!
Εφόσον διορθώσατε αντρίκια τη διαστρέβλωση στην οποία παλαιότερα υποπέσατε λέγοντας ότι εννοούσε ΌΛΟΥΣ τους Έλληνες, και για την οποία φυσικά σας κατηγορήσαμε, θεωρούμε πλέον πως το θέμα έληξε.
Όσον αφορά το "αεί κατοικούντες την αυτήν χώραν", το οποίο καταλογίσατε στον Ισοκράτη, ενώ στην πραγματικότητα είναι του Περικλή, σε αυτή την παραχάραξη θα δείξω επιείκεια και θα την αποσύρω από το κατηγορητήριό μου. Γιατί πρόκειται για προφορικό λόγο στον τηλεοπτικό αέρα και το ενδεχόμενο να μπερδευτεί κανείς είναι πολύ πιθανό. Για αυτήν όμως με τον Ισοκράτη, είστε αδικαιολόγητος.
Πάντως, αν τα λέγατε τότε έτσι ακριβώς όπως τα είπατε στην τελευταία σας εκπομπή, αντίδραση από εμάς δεν θα υπήρχε γιατί σε γενικές γραμμές, εκτός από μερικές λεπτομέρειες, συμφωνούμε.
Μείνετε πάντως συντονισμένος γιατί σύντομα θα ακολουθήσει πάλι ένα θέμα για σας που αφορά άλλο ένα παράπτωμα που διαπράξατε εξιστορώντας μια μάχη στους περσικούς πολέμους, όπου τα λέγατε εντελώς διαφορετικά από ότι στην πραγματικότητα ήταν.
_____________________________
Παλιά σχόλια (112)